Häirinnästä irti: Näin puolustat itseäsi ja lopetat huonon käytöksen!

Toivon, että et ikinä tarvitse tätä tekstiä avuksesi. Toivottavasti et eksynyt tälle sivulle siksi, että sinulla on "tilanne päällä".

No hei siellä! Toivottavasti et eksynyt tälle sivulle siksi, että sinulla on "tilanne päällä". Vaikka varmasti löydät muutaman hyvän ja toimivan asian auttamaan akuuttiakin tilannetta.

Toivon, että et ikinä tarvitse tätä tekstiä avuksesi.

Täällä ollaan siis puhumassa vähän vakavammista aiheista, nimittäin häirinnästä ja vihapuheesta. Tiedän, että nämä asiat voivat tuntua hieman raskaalta, mutta on tärkeää olla tietoinen ja oppia kuinka niitä voi torjua.

Ensinnäkin, on syytä mainita, että häirintä ja vihapuhe voivat tulla monista eri lähteistä. Joillakin ihmisillä saattaa olla henkilökohtaisia ongelmia tai he voivat vain olla yksinkertaisesti rumia ja ilkeitä. (HAH!) Mutta se mitä sinä voit tehdä, on välttää antamasta huomiota näille negatiivisille ihmisille ja pysyä fokusoituneena omassa brändissäsi ja tavoitteissasi.

Häirinnällä on monia syitä, ja ne vaihtelevat henkilöstä toiseen ja tilanteesta toiseen. Mutta se, kenen syy se ei ole, on sinä, joka olet sen kohteena.

Jotkin yleisimmistä syistä häirinnälle ovat:

1. Kateus ja kilpailu: Ihmiset voivat häiritä toisiaan, kun he tuntevat, että toinen henkilö saa huomiota, menestystä tai muita etuja, joita he haluaisivat itselleen.

2. Vihan tunteet: Jotkut ihmiset käyttävät häirintää purkaakseen vihaa, raivoa tai pettymystä, jota he kokevat jollekin henkilölle tai tilanteelle.

3. Ennakkoluulot ja syrjintä: Joissain tapauksissa ihmiset häiriköivät perustuen heidän uskontoonsa, rotuun, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai mihin tahansa muuhun tekijään, joka erottaa heidät toisistaan.

4. Puutteellinen ymmärrys: Jotkut ihmiset häiritsevät puutteellisen ymmärryksensä tai tiedon puutteesta tietyistä asioista vuoksi.

5. Pahantahtoisuus: Joissain tapauksissa ihmiset häiritsevät toisiaan tietoisesti pahantahtoisesti, ja he haluavat aiheuttaa haittaa tai vaivaa. Sekasorto ja leviävä viha voi olla polttoainetta joillekin.

Jos kohtaat häirintää tai vihapuhetta, paras tapa toimia on olla rauhallinen ja järkevä. Älä ala provosoitumaan tai hätä-puolustautumaan, sillä se vain lisää kipinöitä tilanteeseen ja saattaa antaa häiritsijälle vielä enemmän voimaa. Sen sijaan, voit yksinkertaisesti jättää sen huomiotta tai raportoida tilanteen mukaan sopivan tahon kautta.

Muistathan, että sinun henkilökohtaiset näkemykset ja arvot ovat tärkeitä ja sinulla on oikeus puolustaa niitä. On tärkeää kohdella itseään ja muita kunnioittavasti ja puolustaa itseään tarvittaessa. Mutta tee se harkiten.

Jos joku valehtelee sinusta, on hyvä ensimmäiseksi selvittää, mikä valehdellun tiedon lähde on ja miten se on levinnyt. Tämän jälkeen voit pohtia, haluatko vastata valehteluun julkisesti vai yksityisesti.

Jos haluat julkisesti puolustaa itseäsi, voit esimerkiksi julkaista tosiasioihin perustuvan tiedotteen sosiaalisessa mediassa tai blogissasi. Huolehdi siitä, että tiedotteen sisältö on selkeää, yksinkertaista ja faktapohjaista.

Jos haluat puolustaa itseäsi yksityisesti, voit ottaa yhteyttä valehtelun levittäjään tai alkuperäiseen lähteeseen ja pyytää virheen korjaamista. Voit myös ottaa yhteyttä lakimieheen ja harkita oikeusjuttua, jos valehtelu on merkittävästi vahingoittanut henkilöbrändiäsi.

Muistathan, että tärkeintä on keskittyä omaan toimintaan ja kehittää positiivista henkilöbrändiä, joka voi auttaa torjumaan vääriä tietoja ja valehteluja.

Muista, että valheiden levitys, häirintä ja vihapuhe ovat väärin ja eivät ole sinun syytäsi. Pidä pääsi korkealla, häntä pystyssä ja jatka matkaa oman henkilöbrändisi rakentamisessa, sillä sinulla on tärkeä ja merkityksellinen rooli omassa yhteisössäsi.

Henkilöön kohdistuvan häirinnän ja vihapuheen kohtaaminen voi olla haastavaa ja järkyttävää. Vastauksen antaminen häirintään tai vihapuheeseen on inhottavaa, mutta on oikeus puolustaa itseään ja sitä, että sinua kohdellaan rehellisesti.

Seuraavat ovat joitain tapoja, joilla voit suhtautua näihin tilanteisiin:

* Huolehdi henkilökohtaisesta terveydestäsi: Häirintä ja vihapuhe voivat olla fyysisesti ja henkisesti väsyttäviä. Huolehdi siitä, että saat tarvittavaa tukea ja lepoa. Häirintä ja vihapuhe voivat aiheuttaa henkilökohtaista stressiä, joten on tärkeää huolehtia omasta hyvinvoinnista ja tarvittaessa hakea apua.

* Puhu asiasta: Jaa tunteesi ja huolesi luotettavan henkilön kanssa, kuten ystävän, perheenjäsenen, kollegan tai jonkun muun luotettavan henkilön kanssa. Puhu tilanteesta ja puolusta itseäsi. Häirintätilanteessa on tärkeää puolustaa itseäsi ja puhua tilanteesta joko yksityisesti tai julkisesti. Tämä voi olla pelottavaa, mutta se on tärkeää estääkseen häirinnän jatkumisen ja sen, että itse pysyt tolkuissasi. Etsi apua tarvittaessa: Jos häirintä tai vihapuhe jatkuu ja aiheuttaa henkilökohtaista haittaa, on tärkeää hakea apua. Tämä voi olla esimerkiksi yhteydenottaminen turvalliseen tahoon tai poliisiin tai järjestöihin, jotka tarjoavat apua häirinnän kohteeksi joutuneille tai henkilökohtaiseen terapeuttiin.

* Rauhoita tilanne: Ennen kuin reagoit, varmista, että olet rauhallinen ja tasapainoinen. Reaktiot voivat pahentaa tilannetta ja lisätä häirintää. Anna ajan kulua, poista viestiäänet puhelimestasi ja pysy tarpeellisen ajan kaukana kuohuista.

* Tallenna vihapuhe/häirintä/loukkaukset/uhkaukset, jotta voit tarpeen tullen todistaa niiden olemassaolon. Dokumentoi talteen mahdollisimman laajasti. Voit myös pyytää luotettavaa tuttua apuun, jotta sinun ei tarvitse lukea tai nähdä kaikkea.

* Sinun on arvioitava, millaista uhkaa tilanne aiheuttaa sinulle, ja toimittava sen mukaisesti. Saattaa olla suositeltavaa hakea apua muilta: ehkä turvallisuusasiantuntijalta tai kokeneelta kollegalta.

* Ymmärrä syy häirinnälle: On tärkeää ymmärtää häirinnän taustalla olevia syitä, koska se voi auttaa hallitsemaan reaktiota ja löytämään ratkaisun tai saada sinut ymmärtämään, ettei syy ole sinussa.

* Älä reagoi raivolla: Häirinnän ja vihapuheen vastaanottaminen voi olla loukkaavaa ja ärsyttävää, mutta vastaamalla raivolla voi vain pahentaa tilannetta.

* Vältä vastaamista häirintään: Älä anna häiritsijälle täydellistä hallintaa tunteistasi tai reaktiosi. Huolehdi siitä, että kohtelet itseäsi ja muita arvokkaasti.

* Käytä oikeudellisia keinoja: Jos häirintä tai vihapuhe ylittää rikoskynnyksen, voit harkita oikeudellisten keinojen käyttämistä, kuten esimerkiksi poliisille ilmoittamista eli rikosilmoitusta. Voit esimerkiksi ilmoittaa asiasta verkkoalustan ylläpidolle tai ottaa yhteyttä oikeusavun saamiseksi.


Muistathan, että henkilöön kohdistuva häirintä ei ole sinun syytäsi ja että sinulla on oikeus puolustaa itseäsi ja olla turvassa. Huolehdi siitä, että saat tarvittavaa tukea ja apua, ja tee parhaasi selviytyäksesi tilanteesta.

Häirintä ja vihapuhe vaikuttaa yleensä sen kohteeksi joutuvaan merkittävästi ja negatiivisesti. Se voi aiheuttaa masennusta, pelkoa, alentunutta itsetuntoa ja muita henkisiä ongelmia. Sitä voi alkaa sensuroida itseään. Häirinnän ja vihapuheen kohteeksi joutuminen voi myös vaikuttaa uraan ja henkilöbrändiin negatiivisesti, sillä se voi vääristää muiden ihmisen kuvaa henkilöstä ja voi aiheuttaa huonon maineen.

Voit kohdata häirintää ja vihapuhetta henkilöbrändisi kehittämisessä, mutta älä anna sen vaikuttaa negatiivisesti sinuun tai brändiisi. Häirinnän kohteeksi joutuminen on ikävää, mutta muista pysyä rauhallisena ja reagoida asiallisesti.

Muista, että henkilöbrändisi on merkittävä osa identiteettiäsi ja arvostustasi, joten suojele sitä huolellisesti ja pidä se positiivisena. Yritä keskittyä asioihin, joilla voit vahvistaa ja parantaa brändiäsi, kuten jakamalla sisältöä, joka kertoo tarinoita ja tarjoaa arvokasta tietoa seuraajillesi. Häirintä ei ole välttämättä henkilökohtaista ja usein se johtuu pelkästään tuntemattomista henkilöistä, jotka haluavat häiritä sinua. Älä anna heidän määrätä, miten sinun tulisi suhtautua brändiisi ja identiteettiisi. Pysy rohkeana, rehellisenä ja uskollisena itsellesi ja brändillesi, ja lopulta kaikki kohtuuton häirintä kuluu pois.

Yksilö voi ehkäistä häirintää omalla kohdallaan seuraavilla tavoilla:

* Vahva ja selkeä henkilöbrändi: Luodessasi vahvan henkilöbrändin voit luoda puolustusmuurin häirinnälle. Esimerkiksi, jos olet luonut tavaramerkin, joka liittyy positiiviseen ja arvostettuun kuvaan, häiritsijät ovat vähemmän todennäköisiä hyökkäämään sinua vastaan.

* Tietoisuus siitä, miten häirintä ilmenee: Ymmärtämällä, miten häirintä ilmenee ja miten se esiintyy verkossa, voit paremmin varautua ja puolustautua sitä vastaan.

* Sosiaalisen median tilit ja suodattimet: Voit suojata itseäsi häirinnältä hallitsemalla sosiaalisen median tilejäsi ja käyttämällä suodattimia ja suodatusasetuksia. Käytä kaikkia tietämiäsi keinoja, joilla pidät tilisi turvassa. Tarkista asetuksesi säännöllisesti. Estä ja ilmianna häiriköt ja pyydä ystäviäsi tekemään samoin. Mikäli kaikki asettuisimme vastustamaan häirintää, siltä loppuu ilma.

Näytä häiritsijöille, ettet ole herkkää hernekeittoa etkä kaurapuuromössöä! Vaan että taistelutahtoa riittää.

Älä anna häirinnän määrittää sinua - ole ylpeä omasta tarinastasi ja brändistäsi! Huolehdi omasta maineestasi ja jaa sitä ympäri maailmaa rohkeasti ja rehellisesti. Sinulla on ainutlaatuinen tarina kerrottavana ja sinulla on mahdollisuus vaikuttaa maailmaan omalla tavallasi. Ole rohkea, ole sinä, ja varmista, että sinun äänesi kuullaan!

Kattava ja hyvä ohjeistus löytyy myös tästä: https://www.suomenpen.fi/userassets/uploads/2021/08/vihapuhe-tyokalupakki-160821-web.pdf

Ja tässä kertomus kahdesta yrittäjästä, joita molempia vainoaa sama henkilö: https://www.yrittajat.fi/uutiset/hairikko-piinaa-yrittajia-vihakirjoituksilla-ja-whatsapp-viesteilla-poliisista-ei-juuri-apua-taitaa-tulla-veritulppa-ennen-oikeuskasittelya/